Friday, June 27, 2008

TG Nik Aziz akhiri usaha PAS Rundingi Umno


Oleh MOHD SHAH RASHID

Taman Melewar, 27 Jun:
Penarik Beca yang membongkar usaha beberapa pemimpin PAS untuk mengadakan kerjasama PAS dengan Umno berasa lega dengan kenyataan berani Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat agar PAS menghentikan usaha tersebut kerana ia akan menjahanamkan parti.
Ulasnya, Utusan Malaysia hari ini melaporkan berita bertajuk "Pas tidak boleh berunding dengan Umno - Nik Aziz". Antara lain, Tok Guru yang dikasihi berkata:
''Saya nak tegaskan bahawa Pas tidak akan sama sekali mengadakan perjumpaan dan perundingan dengan Umno kerana masalah besar (perpecahan) akan berlaku dalam parti''.
Saya mempersembahkan kesyukuran kepada Allah. Hanya itu sahaja harapan saya sebelum ini - tidak ada persepakatan politik antara PAS dan Umno.
Oleh kerana semua orang adalah manusia biasa, saya merayu kepada Allah s.w.t. yang dikasihi agar Ia menjadikan sikap Tok Guru itu sikap yang kebal dan tahan uji. Yang penting ialah tidak berlaku persepakatan politik antara PAS dan Umno.
Seperti yang nyatakan, saya mula mendapat tahu mengenai perundingan itu beberapa bulan sebelum pilihan raya umum 8 Mac lalu (saya tak ingat dengan tepat berapa bulan). Perkara itu diceritakan oleh seorang menteri (tidak dilantik semula sebagai menteri selepas pilihan raya umum lalu) dan seorang timbalan menteri (dilantik sebagai menteri penuh selepas pilihan raya umum lalu).
Seorang menteri besar yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno yang secara kebetulan saya temui juga memberikan isyarat mengenai perkara itu. (Semuanya kebetulan. Kebetulan jumpa, kebetulan tahu).
Selepas itu, saya adukan perkara itu kepada tiga orang pemimpin PAS. Saya tidak tahu dan tidak peduli sama ada mereka percaya kepada saya atau tidak.
Tidak lama selepas itu, Muda Mohd Noor menulis berita Malaysiakini bertajuk "PAS-Umno bincang isu Melayu-Islam" (lihat pandangan Allahyarham Rustam A Sani bertajuk "Perundingan belakang tabir PAS-Umno?"). Saya terlupa nak simpan laporan awal yang belum dipinda. Yang ada kini sudah dipinda.
Saya tak sempat lagi nak bersembang panjang dengan Muda walaupun beberapa perkara telah beliau beritahu kepada saya. Persoalan penting untuk ditanya, berapa kali Muda tersalah petik atau misquote orang?
Kalau Zubaidah Abu Bakar yang menulis berita bertajuk "Pas will not 'sleep with the enemy' again" tahu, kalau Raja Petra Kamarudin tahu, kalau Mat Saman Kati tahu dan lebih dari itu, kalau Datuk Seri Anwar Ibrahim tahu (itulah yang diberitahu oleh seorang tokoh peringkat pertengahan Keadilan yang bersembang panjang untuk mengail maklumat dari saya walaupun akhirnya saya pula yang menjala maklumat dari beliau), takkan saya tak tahu sikit kerana saya menyelongkar maklumat mengenai perkara itu jauh lebih awal sebelum Muda menulis berita Malaysiakini itu.

BACAAN PENUH DI PENARIK BECA.COM

No comments: