Monday, June 23, 2008

Kenapa Berdalih Dedahkan Perbelanjaan Keuntungan Petronas?


Oleh M FADHLOL HADI

Kuala Lumpur, 23 Jun:
Anwar Ibrahim berkata dalam blognya, seperti yang dikemukakan oleh peguam saya Karpal Singh, saya harap Hakim-Hakim akan memberikan keadilan satelah menantikan keputusan hampir 10 tahun.
Ini bukannya permohonan baru, tetapi sudah tertangguh sekian lama. Beliau berkata di Pulau Pinang pagi Isnin kelmarin dan tidak dapat mengikuti prosiding mahkamah.
Kebetulan semalam, katanya, beliau sempat mengikuti bahagian akhir temuramah bersama Tan Sri Hassan Merican, ketua eksekutif Petronas di televisyen.
"Jika dirujuk rencana saya di blog sebelum ini, diakui tahap pengurusan Petronas yang membanggakan. Saya dapat sahkan hal sedemikian selaku mantan Menteri Kewangan termasuk usaha mereka menangani tekanan politik ketika itu. Malah saya sedia maklum betapa pihak pengurusan sering saja mengeluh kesal manakala terdapat tekanan politik dalam kontrak dan bailout!" ujar beliau.
Seharusnya Petronas membedakan peranan mereka memikul amanah dengan kecaman rakyat terhadap kelembapan, dan rasuah dalam pengurusan ekonomi Kerajaan.
Apakah bermasalah buat rakyat menanyakan bagaimana hasil khazanah negara sebanyak lebih 500 bilion ringgit dibelanjakan?
Apakah janggal bagi kita menuntut agar Petronas bertanggungjawab kepada Parlimen dan tidak hanya kepada PM?
Kita mampu berhujah cara korporat, pakar ekonomi atau pemimpin politik, tetapi kita juga harus membuat perkiraan bagaimana seorang pekerja, pegawai rendah atau peladang yang punyai pendapatan RM1500 sebulan menyara hidup keluarga dengan harga minyak dan barang melambung seperti sekarang?
Soal pokok adalah pengurusan ekonomi negara, soal kontrak yang tidak telus, soal rasuah dan pembaziran! Kegagalan Kerajaan mengurus ekonomi dengan bijak menyebabkan kehidupan rakyat terus terhimpit. Berdalih semata kerana kenaikan harga minyak di pasaran dunia atau krisis ekonomi serantau amat tidak memadai.

No comments: