Thursday, June 19, 2008

Pakatan Rakyat: Seratus Hari PECAH HALANGAN Minda

Menung KHAMIS
Oleh MAULANA PURNAMA

Kuala Lumpur, 19 Jun: Kalau BN memperlihatkan dominasi Umno, perkara yang sama tidak berlaku dalam Pakatan. Tidak ada parti yang mendominasi. Contoh klasik ialah di Perak. Menteri Besarnya ialah dari PAS sementara Exconya kebanyakannya dari DAP. Sedangkan di peringkat keseluruhan Pakatan, ketuanya datang dari PKR.
Dua isu penting timbul sepanjang 100 hari lalu. Pertama isu penternakan babi di Selangor dan Dasar Ekonomi Baru (DEB) di Pulau Pinang. Ia merupakan isu-isu yang amat dialu-alukan oleh BN bagi memburuk-burukkan PR. Namun begitu, kenyataan-kenyataan PAS khusunya Nik Abdul Aziz mengenai kebebasan orang bukan Islam menternak babi dan Abdul Hadi Awang bahawa DEB yang ditolak adalah sifat-sifatnya yang mengandungi rasuah.
Maknanya, kehadiran PR sebagai kerajaan-kerajaan negeri telah menampilkan kaedah hubungan politik antara kaum yang terbuka dan dapat diterima. Kalau dalam BN, kesemuanya dipendamkan melalui mesyauarat dalaman yang akhirnya tidak mendatangkan rasa puas hati kepada mana-mana pihak, khususnya bukan Melayu kerana sifat dominan Umno.
Maknannya DAP, PKR dan PAS yang saling bergantung antara satu sama lain menjadikan hubungan antara kaum di peringkat politik lebih memprihatinkan. Maknanya, ketiga-tiga parti PKR, DAP dan PAS muncul sebagai parti berbilang kaum dan tidak menjaga kepentingan kaum-kaum mereka saja.

BACAAN LANJUT DI SANGGAHTOKSAGO.COM

No comments: