Thursday, June 19, 2008

Rakyat Mula Menilai Tentang Delivery System Kerajaan Pakatan Rakyat!

Kuala Lumpur, 19 Jun: Ketua Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub melihat perubahan yang dibawa oleh kerajaan-kerajaan Pakatan Rakyat telah membina persepsi positif, baru dan efisyen di kalangan rakyat berbanding apa yang ditonjolkan oleh kerajaan BN sebelum ini. Pengarang Isu Khas Harakah, Tarmizi Mohd Jam bersama dua pemberita pelatih, NUHA RAHIM dan ZIERA RAHMAN menjolok minda Ahli Parlimen Kubang Krian ini dalam sorotan 100 hari kejayaan Pakatan Rakyat mentadbir Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor. Interbiu ini telah disiar dalam ISU KHAS HARAKAH terbitan 18 Jun 2008.

Maksudnya jalan kerjasama makin terbentang, perbezaan kian menguncup?

Alhamdulillah selepas 100 hari yang pertama, walau apapun tanggapan sebelum ini, PAS dengan DAP tidak mungkin boleh bersatu. Tidak boleh bekerjasama. Banyak serangan tentang isu Negara Islam. Hakikatnya selepas 100 hari, disemua negeri ini kita membentuk kerajaan. Lebih dinamik lagi di Perak. PAS paling minoriti tetapi apapun faktor -- istana, perlembagaan negeri, PAS diberikan kepercayaan untuk menerajui negeri. Menteri Besar dari PAS. Ini yang saya katakan dinamiknya fenomena yang berlaku itu. Di Selangor kita menjadi rakan kongsi utama di dalam Pakatan Rakyat.
Ia hasil daripada kebijaksanaan dan ketajaman pemikiran politik pemimpan PAS yang telah membentuk dan sudah tentu dengan kerjasama dan permuafakatan dengan PKR dengan DAP itu sendiri.
Kedua, rakyat telah memberikan undi dan mandatnya sedemikian rupa.Dalam istilah Inggerisnya dikatakan the people has spoken. Oleh itu, pada saya pemikiran PAS, PKR dan DAP yang all the while ini, selama ini kita adalah pembangkang. Tetapi, apa yang menariknya selepas PRU-12, kita boleh membina kerajaan, kerajaan tidak runtuh. Bila kita melihat satu paradigm shift, satu anjakan paradigma di mana pimpinan-pimpinan daripada PAS, PKR dan DAP, tidak lagi boleh selama-lamanya memiliki minda bangkangan semata-mata.
Sebab itulah kita melihat PAS, Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim serta pimpinan lain bersatu. Kita telah mula membentuk apa yang dikatakan satu mind set di mana kita adalah government in the waiting, kerajaan menanti.

Tidak perlu lagi membangkang?

Pada saya sikap bangkangan yang duduk dalam paradigma sebelum ini, mesti dianjakkan kerana kita telah ada lima negeri dan disinilah kita mula melihat perubahan-perubahan yang agak drastik dilakukan.
Kita lihat Lim Guan Eng berfikir. Cara Tan Sri Khalid Ibrahim berfikir dan cara Ustaz Azizan, Ir Mohd Nizar sebagai MB yang baru dan juga sudah tentu Tok Guru Nik Aziz yang sudah tidak punya masalah untuk absorb segala benda-benda baru ini.
Bukan kecil lagi. Kita telah membuktikan kepada rakyat bahawa apapun masalah sebelum daripada ini, yang orang mengatakan mungkin mustahil PAS boleh duduk bersama dengan DAP ini, tapi hakikatnya kita duduk sekarang.
Saya tidak nafikan masih wujud lagi masalah sampingan di sepanjang perjalanan kita ini. Tapi ianya masih boleh diselasaikan. Kerajaan ini masih tetap lagi di atas orbitnya, Dalam orbitnya untuk meneruskan urus tadbir ini. Itulah dinamika dalam era ini yang saya melihat begitu menarik.

BACAAN LANJUT DI SANGGAHTOKSAGO.COM

No comments: