Friday, May 30, 2008

Mengapa Hisyamuddin Melenting Syor PKPIM?

Oleh NURHIDAYAHTUL JANNAH

Kuala Lumpur, 30 Mei: Setiausaha Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP), Aiman Athirah Al-Jundi dalam satu kenyataannya kepada media hari ini menegur sikap jumud Menteri Pelajaran, YB. Datuk Seri Hishamuddin Hussein yang juga Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia agar bersikap lebih terbuka dengan cadangan PKPIM, yang mahukan pakaian sekolah bagi pelajar perempuan diberi perhatian.
Apa salahnya sekiranya PKPIM yang merupakan sebuah Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (persatuan berdaftar) cuba mengambil sikap prihatin dan bertanggungjawab terhadap kelompok masyarakat mereka iaitu masyarakat pelajar?
DMPP sedar bahawa pakaian bukanlah merupakan satu-satunya faktor terjadi dan seterusnya meningkatnya jenayah seksual. Ada banyak faktor yang terlibat bagi keadaan itu.
Namun, DMPP menegaskan bahawa faktor pemakaian seseorang perempuan masih tergolong sebagai antara faktor pemangkin kepada berlaku dan meningkatnya jenayah tersebut.
Justeru, bagi menghadapi apa jua krisis sosial dalam masyarakat termasuklah jenayah seksual misalnya, maka setiap faktor perlu dikenalpasti.
Manakala tindakan bagi menangani krisis tersebut mesti dibuat dengan cara menanganinya satu persatu dan PKPIM sedang berusaha membantu kita bagi menangani punca masalah ini dengan mengambil tanggungjawab ke atas faktor pakaian.
DMPP percaya bahawa adalah tidak wajar untuk mana-mana pihak melenting terhadap cadangan PKPIM ini. Mengapa perlu setiap kali kita bicara soal pakaian maka kelihatan beberapa pihak akan mengambil sikap ”Personal” mempertahankan kebebasan diri sebagai perkara yang lebih utama.
Bahkan tidak kurang yang akan menolaknya mentah-mentah dengan seterusnya memberi pelbagai faktor lain yang lebih utama menjadi punca.

Bacaan seterusnya layari tranungkite.net

No comments: