Sunday, May 25, 2008

Batu Puteh Bakal Jadi Kompleks Ketenteraan?

Oleh M FADHLOL HADI

Kuala Lumpur, 25 Mei: Blogger kudakepang.blogspot. com, Datuk Ruhanie Ahmad bertanya, mustahilkah jika Pulau Batu Puteh suatu hari kelak ditukar menjadi satu kompleks ketenteraan yang canggih dan moden demi memenuhi kepentingan strategik dan kepentingan geopolitik sekutu-sekutunya di abad ke-21 di rantau Asean?
Harakahdaily yang mengutip pandangan Datuk Ruhanie Ahmad dari blognya itu, amat baik untuk bacaan semua rakyat Malaysia.
Dakwa Ruhanie, Singapura seolah-olah menuntut kedaulatan Pulau Batu Puteh berasaskan kerangka minda bahawa mana sahaja wilayah jiran tetangganya yang difikirkan strategik kepada survivalnya, boleh dituntut dan dijadikan miliknya, asalkan wujud undang-undang dan ruang perundangan yang boleh diheret hingga ke ICJ.
Kerangka minda seperti ini adalah manifestasi betapa rakus dan betapa terdesaknya pulau kecil ini untuk menguasai ruang dan bumi yang lebih besar dan luas di luar lingkungan kedaulatannya bagi menampung penduduknya yang dipercayai berkembang hingga 10 juta orang di hari mendatang.
"Insaflah," tegas mantan Ahli parlimen Batu Pahat itu sambil menyifatkan Republik pulau ini adalah sekutu Israel dan Amerika Syarikat (AS) di Asia Tenggara.

Bacaan selanjutnya layari
harakahdaily.net

No comments: