Friday, May 30, 2008

Birokrasi Melampau Patut Ditangani Segera - PPUMM

Kutipan Interbiu Bisnes
Oleh MOHD SHAH RASHID

Kuala Lumpur, 30 Mei: Memang benar, terdapat masih banyak birokrasi pada urusan mendapatkan pembiayaan dalam bisnes pertanian termasuk Bank Pertanian (sekarang Agro Bank)sendiri.
"Ada banyak pengalaman yang saya tempuhi. Kita tolong ahli-ahli dapatkan pinjaman bank. Mereka sediakan kertas kerja. Bagi saya, kertas kerja itu sudah cukup lengkap. Saya akui ada juga yang diterima. Tetapi banyak yang ditolak. Apa masalahnya?," tegas Presiden Persatuan Peniaga Usahawan Melayu malaysia (PPUM), En. Baherom MT Hasyim kepada Majalah Iktisad baru-baru ini.
Jelasnya, berdasarkan pengamatannya, masalah yang paling utama di mana-mana bank ialah sikap pegawai-pegawainya yang langsung tidak mahu memberikan pembiayaan kepada penternak, petani dan peniaga Bumiputera.
Mereka macam ada satu tanggapan nagetif kepada Bumiputera. Agaknya tak percaya… Takut-takut, projek atau perniagaan itu lingkup akhirnya.
"Pada saya, pegawai-pegawai bank hanya “mempermainkan” pemohon sampai mereka putus asa. Buat pinjaman, tak pernah dapat. Dan isu ini rasanya sudah menjadi rahsia umum kepada peniaga dan usahawan di negara kita.
"Ada sesetengah pemohon sudah menyediakan syarat-syarat yang ditetapkan oleh bank tetapi pihak bank hanya menolak permohonan tersebut dengan alasan dangkal “tidak yakin dengan projek” disediakan atau yang bakal dijalankan.
"Oleh sebab itu matlamat kerajaan menjadikan “Pertanian Suatu Perniagaan” tidak tercapai. Agak lembab. Peruntukan banyak tetapi tidak sampai kepada mereka yang berkehendak. Akhirnya, mereka yang mahu menjadikan “Pertanian Satu Perniagaan” terpaksa melupakan hasrat itu dan kembali bekerja makan gaji atau menganggur," tegas beliau lagi dalam interbiu khas majalah tersebut bersamanya di Sri Manjung.

Bacaan seterusnya layari blog sanggahtoksago.com

No comments: